Stadiile schimbării în psihoterapie

de | dec. 20, 2019 | Psihoterapie | 1 comentariu

Stadiile schimbării reprezintă gradul de pregătire a unei persoanei față de schimbare, definită ca perioadă de timp precum și un set de sarcini pentru avansarea la un stadiu următor. Stadiile au specificitate comportamentală și temporală. Ele nu sunt trăsături de personalitate stabile. Există 5 stadii ale schimbării:

  • Stadiul 1. Precontemplarea este stadiul în care nu există nicio intenție de schimbare a comportamentului în viitorul previzibil. În acest stadiu, majoritatea persoanelor nu sunt conștiente de problemele lor. În acest stadiu rolul psihoterapeutului este de a conține clientul, de a oferi informații despre riscuri versus beneficii, rezultatele pozitive în privința schimbării, psihoeducație.
  • Stadiul 2. Contemplarea este stadiul în care persoanele sunt conștiente că au o problemă și se gândesc serios la rezolvarea ei, dar nu și-au luat încă un angajament ca să și acționeze. Unele persoane pot rămâne blocați în contemplare ani de zile. În acest stadiu rolul psihoterapeutului este de a iniția un dialog socratic pentru încurajarea clientului pentru dezvoltarea propriilor insight-uri, identificarea barierelor și concepțiilor greșite, identificarea sistemelor de suport, evaluarea și eliminarea anxietăților.
  • Stadiul 3. Pregătirea este un stadiu care combină criteriile legate de intenție și de comportament. În acest stadiu, persoanele intenționează să acționeze în viitorul apropriat și au întreprins fără succes diverse acțiuni în ultimul an. În acest stadiu rolul psihoterapeutului este de a însoți clientul în a își stabili scopuri realiste și pentru planificarea schimbării, oferirea de întăriri pozitive, validarea.
  • Stadiul 4. Acțiunea este stadiul în care persoanele își modifică comportamentul, experiențele și/sau mediul pentru a-și rezolva problemele. Acțiunea implică cele mai evidente schimbări comportamentale și necesită un angajament considerabil de timp și de energie. În stadiul acțiunii, schimbările comportamentale tind să fie vizibile și recunoscute din exterior. În acest stadiu rolul psihoterapeutului este de însoțire, identificare resurse, monitorizarea schimbărilor, soluții.
  • Stadiul 5. Menținerea este stadiul în care oamenii depun eforturi pentru a preveni recăderea și a își consolida beneficiile obținute în timpul acțiunii. În acest stadiu rolul psihoterapeutului este de însoțire, oferirea de încurajări și suport.

Schimbările în psihoterapie au loc pentru fiecare obiectiv terapeutic, urmând nivelurile Piramidei Nivelurilor Neurologice ale schimbării, propusă de Robert Dilts, la sfârşitul anilor 80.

  • Schimbări la nivelul mediului, cel al realităţii fizice al mediului geografic, sau, după caz, ca mediu socio-politico-economic în care își desfășoară viața clientul. Întrebările specifice pentru acest nivel sunt: „unde?”„cine? ”„când?”;
  • Schimbări la nivelul comportamentului cuprinde fapte, acţiuni, feedback, inclusiv limbaj (verbal, non-verbal, paraverbal). Întrebarea specifică pentru acest nivel este: „ce?”;
  • Schimbări la nivelul abilităţilor, al competenţelor, al capacităţilor, reprezintă ceea ce se poate observa în anumite momente-cheie. Întrebarea-cheie la acest nivel este „cum?”;
  • Schimbări la nivelul ideilor, al valorilor și convingerilor, al credinţelor, al tuturor principiilor şi regulilor, precum și nivelul motivaţiilor conţine aspectele de natură mai subtilă legată de modul de a gândi şi a simţi a oamenilor. Vorbim de mecanisme și structure subconştiente care definesc şi dirijează reacţiile și comportamentele indivizilor. Întrebările specifice pentru acest nivel sunt „ce este important?” şi „de ce este important?”;
  • Schimbări la nivelul identităţii este cel al definirii ca individ, ca Sine și este văzut ca un cumul de sub-identităţi contextuale (de exemplu, pentru o femeie, în funcţie de context: mama, soție, angajată, specialistă într-un anumit domeniu de activitate etc.). Întrebarea- cheie la acest nivel este „cine?”.
  • Schimbări la nivelul apartenenţei se referă la definirea grupului de referinţă pentru individ, atunci când se consideră ca făcând parte dintr-un grup, echipă, comunitate etc. Întrebarea cheie pentru acest nivel este „cine altcineva?”.
  • Schimbări la nivelul misiunii, al spiritualităţii, se referă la scopului suprem, călăuza individului în viață. Întrebarea cheie pentru acest nivel este „cu ce scop?”, urmând să surprindă ce transcende dincolo de toate nivelurile inferioare.

Această piramidă se raportează la nivelurile neuro-logice ale percepţiei creierului și pleacă de la premisa că nivelurile superioare impactează nivelurile inferioare, astfel că modificările făcute la un nivel mai înalt (convingeri, valori, identitate) aduc schimbări în toate nivelurile inferioare ale piramidei (mediu, comportament, abilități).

Sursă foto: all-free-download.com

1 Comentariu

  1. Tanase

    Succes. Am incredere in tine. Stiu ca esti un psihoterapeut bun. Stiu ca esti un om bun si ca stii ce faci. Sa duci valoarea ta peste tot.

    Răspuns

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *